De digitale marketingbureauer står overfor nye, brutale udfordringer fra konsulentbranchen

Er det traditionelle digitale marketing bureau dødt? Nok Ikke på kort sigt, men et højhastighedstog kommer i disse dage brølende ned ad sporene, og det drives af den overvældende mængde teknologi, data, kunstig intelligens og systemintegrationsbehov, der omdanner traditionelle bureauer til konsulentbureauer.

For første gang nogensinde blev fire konsulentfirmaer optaget på Ad Age’s 2017 rangering af de 10 største bureauer i verden. Med en samlet omsætning på 13,2 mia. USD ligger markedsførings-enhederne Accenture, PwC, IBM og Deloitte lige under WPP, Omnicom, Publicis Groupe, Interpublic og Dentsu. Hvad der er fælles på tværs af mange af disse nyere digitale bureauer er en rådgivnings og løsningsbaseret tankegang, der ofte er kombineret med dybt fokus på teknologibaserede tjenester.

 

Et nyt marketing landskab

Mens de store, traditionelle Madison Avenue bureauer klart føler konkurrencen fra disse store konsulentbureauer, begynder tendensen også at omforme landskabet til mindre og mellemstore bureauer. De store brands skæver i stigende grad til deres marketingbureauer i forhold til tilblivelsen af nye løsninger, optimering af udnyttelsen af ​​eksisterende markedsførings-teknologier og assistance med at integrere data og forskellige teknologi-systemer.

 

Dyb viden og ekspertise kommer til at gøre forskellen

Nogle af de mindre bureauer kan muligvis få succes gennem en niche-orienteret tilgang, hvor de satser på at blive eksperter ift. kanaler som e-mail markedsføring, SEO eller tv-spots – men de fleste etablerede bureauer vil i stigende omfang udbygge dyb ekspertise og udtalt ekspertise i forhold til  kunstig intelligens, dataintegration, kundeoplevelsesanalyser, mobile apps osv. Og uden at være lige så dygtige ift. kreativitet, strategi og teknologi, som de etablerede bureauer, vil de nye konsulentbureauer også blive målt og kompenseret baseret på resultater, ikke kun på tid og gennemførelse af projekter.

 

Kilde: IBM 2019 marketing trends.

 

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.