Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /customers/8/a/8/digital247.dk/httpd.www/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 426
HomeFokusSådan tjener Apple milliarder på Google

Sådan tjener Apple milliarder på Google

Ifølge amerikanske CNBC betaler Google hvert eneste år tre milliarder dollar – små 19 milliarder kroner – til Apple. Til gengæld sørger Apple for, at Googles søgemaskine er standard-søgemaskinen på de nye iPhones og iPads, der i stor stil sælges til forbrugerne.

Ifølge analysehuset Bernstein ser det ud til, at Googles licens-betaling til Apple kan komme til at udgøre fem procent af Apples samlede drifts-indtjening i år. Prisen er nemlig steget dramatisk i de senere år.

Faktisk betalte Google ‘kun’ en milliard dollar til Apple for tre år siden, men pengene kan meget vel være det hele værd. For omkring halvdelen af Googles indtjening på mobile søgeresultater er relateret til søgninger fra Apple-enheder, hedder det.

Google og Apple er ellers på andre områder indædte konkurrenter. Det gælder ikke mindst på markedet for mobile styresystemer, hvor Googles Android er den klart største.

Googles søgemaskine er uden sammenligning verdens mest udbredte.

Trods flere forsøg er det aldrig lykkedes nogen konkurrenter at komme blot i nærheden af Google på området, der til gengæld skovler penge ind i enorme mængder på at koble annoncer op på søgeresultaterne. Googles markedsandel er på over 90%.

EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har for tiden Google i sit søgelys – ikke mindst når det gælder skatteforhold.

Hun pegede fornylig på nødvendigheden af at undgå det, som hun kalder for et ‘privatiseret demokrati,’ hvor borgerne får deres nyheder og oplysninger filtreret gennem især Facebook og Google.

Hun er bekymret for, at Facebook og Google her kan finde på at anvende bruger-data til at målrette politiske budskaber, og dermed gøre sig til deltagere i Fake News problematikken.

Written by

Digital247 er et medie for alle, der arbejder med og interesserer sig for digitale forretningspotentialer, sociale medier og digital teknologi. Som læser kan du finde inspiration, konkrete anvisninger og anvendelig viden om de udfordringer og problemstillinger, som mange står overfor. Indholdet vil være bredt, men vi vil også søge at fokusere på udvalgte temaer, der er aktuelle eller generelle udfordringer i de fleste virksomheder. Det kan f.eks. være marketing sociale medier, digital branding, content marketing og meget andet.

previous article
next article

Download Form

 

Verification