Sådan ser Accenture’s 19 digitale marketing trends ud for 2019 (1/3)

Med mere end 4 milliarder mennesker, der i snit er online 6 timer om dagen, er der ikke længere tvivl om, at brugerne i 2019 lever online. Uanset om kunderne kategoriseres som B2C eller B2B, er der heller ingen tvivl om, at det digitale landskab er kraftigt medvirkende til at vinde kunderne og til at opbygge loyalitet. Det er dog langt sværere, end det lyder til, fordi behovene ændrer sig hurtigt, og det samme gør trends og teknologier. Her kommer de første 7 trends.


1. Mobile-first marketing
Mobile enheder står for mere en 52% af al Internet trafik og er et tal, der stiger samtidig med, at antallet af traditionelle computere falder. Vi så i 2018, at Google rullede sit ”Mobile-First Indexing” ud, hvor de nu i stigende grad belønner mobilvenligt indhold i deres søgemaskine. Optimering af online aspekterne i dine kunderejser til mobilbrugere er vigtigere end nogensinde før. Glem ikke, at 78% af de lokale søgninger skaber offline salg, og 82% af brugerne tjekker deres mobil/online, før de køber i den fysiske butik. ”Mobile-first marketing” handler ikke om at isolere, eller se bort fra de traditionelle tiltag. Det handler om at have fokus på at tænke det sammen, hvor der nu også vil være mobilvenlige kontaktpunkter.


2. Smarter advertising
Adblockers er kommet for at blive, og er steget massivt gennem flere år. Meget enkelt fortalt føler flere brugere i dag, at reklamer er mere påtrængende nu end for bare et par år siden. Automatiske afspilninger og videoer, man ikke kan springe over, har vist, at 51% af brugerne har en lavere mening/præference for de brands. Samtidig siger 75%, at de foretrækker selektive filtre på annoncer fremfor at blokere dem helt.


3. Influencer marketing
Digital marketing står overfor et generationsskifte med Millennials på vej op, og generation Y, som vokser massivt, og på vej mod 2 milliarder globalt. Millennials er digitalt indfødte, og 80% har altid en mobil enhed ved hånden, er meget online og 84% påvirkes i købsbeslutninger af brugergenereret indhold. Millennials søger såkaldt ”social proof”, hvor de vigtigste platforme er Instagram (99%), Facebook (70%), Snapchat (46%). Millennials tiltrækkes og støtter brands, der er naturlige, ærlige, de tager imod anbefalinger fra netværket og er modtagelige overfor ”micro influencers”. I Millennials-segmentet er Influencer Marketing’s ROI markant højere end traditionel marketing, og 67% af marketingfolkene mener, at micro-influencer kampagner er bedre til at nå målgruppen.


4. Micro-moments

Micro-moments handler om, at brugerne, specielt Millennials ofte er online. I gennemsnit tjekker Millennials deres mobil 150 gange om dagen. Google identificerede disse Micro-moments som en ny trend, hvor virksomheder har ekstremt kort tid til at levere et budskab. Google beskriver Micro-moments som disse 4 situationer.

 

Jeg-vil-gerne-vide-øjeblikke, brugeren ønsker information og ikke vil købe.

 

Jeg-vil-gå-øjeblikke, hvor brugeren søger efter bestemte virksomheder/produkter i nærheden.

 

Jeg-ønsker-at-lave-øjeblikke, hvor brugerne har brug for hjælp til at fuldføre opgaver eller løse nye udfordringer.

 

Jeg-ønsker-at-købe-øjeblikke, hvor brugeren ønsker at købe og har brug for hjælp

 

 

5. Omnichannel marketing

Omnichannel har fokus på, hvordan du giver dine brugere eller kunder en sammenhængende oplevelse uanset, hvor de møder dig, online eller offline. Du kombinerer dine marketing indsatser på tværs af platforme og kontaktpunkter på en måde, hvor du forbedrer brugeroplevelsen. Accenture analysen viser, at en omnichannel strategi hjælper virksomhederne med en kunde-fastholdelsesrate på 91% sammenlignet med virksomheder, der ikke har en omnichannel strategi. 81% af forbrugerne er frustrerede, når virksomhederne ikke gør det let at handle hos dem.

 

90% af kunderne forventer konsistente interaktioner på tværs af de kanaler, de bevæger sig på, og 45% forventer at personalet i butikken er 100% opdaterede på deres online tilbud.

 

6. Commitment to content

72% af marketingsfolket siger, at generering af relevant indhold er den stærkeste og mest effektive måde at skabe en synlig og stærkere profil på søgemaskiner. Google’s algoritmer er også blevet mere sofistikerede, så de præsenterer indhold, der er mere relevant og specifikt. Virksomheder, der publicerer mere end 16 indlæg hver måned, opnår 3,5 gange mere trafik og 4,5 gange flere leads end virksomheder, der offentliggør 4 indlæg eller mindre. 63 % af B2B-marketingfolket er enige om, at deres organisation er engageret i indholdsmarkedsføring, men kun 34 % deres strategi som effektiv.

 

7. Video, video og video

De fleste er nok enige i, at video marketing er kommet for at blive. Video engagerer brugerne i højere grad gennem en masse indtryk, lyd, billeder, musik, grafik, effekter, tekst m.m. Med video styrkes helhedsindtrykket af din virksomhed, produkter, services og løsninger.

 

Videoindhold forventes at tegne sig for 79% af al global internet-trafik i 2020.

  • Næsten 50% af alle internetbrugere leder efter produkt- eller servicevideoer, før de køber.
  • 53% af folk vil gerne have, at marketingfolk skal levere mere videoindhold.
  • Fire gange så mange forbrugere vil hellere se en video om et produkt end at læse om det.
  • 51,9% af marketingfolk over hele verden anser videoindhold for at have det bedste afkast.
  • 56% af alle videoer i 2017 var mindre end 2 minutter

 

 

Andre kilder:

 

Produktvideoer kan øge indkøbene med 144%. (Neil Patel, 2017)

 

Video drev en 157% stigning i organisk trafik fra SERP’er. (Wordstream, 2018)

 

Videoen vil repræsentere 82% af al IP-trafik i 2021. (Business Insider, 2017)

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.