Accenture’s 19 digitale marketing trends for 2019 (3/3)

Læs Accentures 19 digitale marketing trends for 2019, som du skal være opmærksom på.

forrige artikler beskrev vi de første 13 trends, disse var:

 

  1. Mobile-first marketing
  2. Smarter advertising
  3. Influencer marketing
  4. Micro-moments
  5. Omnichannel marketing
  6. Commitment to content
  7. Video, video, video
  8. Brand storytelling
  9. Engaging diversity
  10. Privacy protection
  11. Shifts in social media
  12. Artificial intelligence
  13. Voice search

 

14. Visual Search
Et billede siger mere end tusind ord. Accenture forskning i detailhandel viser tydeligt for fremtiden, at både Millennials og Generation Z er glade for at eksperimentere med nye funktioner online. Virksomheder har meget at vinde fra den visuelle revolution, 69 procent af de unge online forbrugere, der nu er villige til at træffe købsbeslutninger baseret på visuelt orienterede søgninger.

 

Visual Search er som sådan ikke nyt, Google har tilbudt en billedsøgningsfunktion i flere år. Microsoft, Google og Pinterest bruger alle AI til at give online forbrugere forbedrede visuelle søgefunktioner. Blandt andre anvendelser kombinerer Google Lens kraften i computersyn med Googles algoritmer for at hjælpe brugerne med at finde produkter, der matcher deres personlige stil. Pinterest, der er en visuelt orienteret platform har oplevet visuel søgning eksplodere i løbet af det sidste år, med dets Lens værktøj, er de nu oppe på 600 millioner søgninger hver måned. Antallet af visuelle kategorier, der er tilgængelige for annoncører, har ligeledes eksploderet.

 

15. Chatbots
I 2022 forventes chatbots at spare 8 milliarder dollars om året alene inden for bank- og sundhedsområdet. Og det er bare på kundeservice applikationer. Ikke overraskende ser CIO’s og CTO’s chatbots disrupte deres branche, mens 57 % af de undersøgte CTO’er og CIO’er også bekræfter, at deres investeringsafkast er stort i forhold til den minimale indsats, det kræver at implementere chatbots.

 

Vi har kun set toppen af isbjerget når vi taler Chatbots, potentialet i AI chatbots er kun begrænset af din fantasi. Der findes unikke muligheder overalt, 60 % af Millennials har brugt chatbots. Af denne gruppe rapporterer 70 % positive erfaringer. Og halvdelen af dem, der ikke har brugt dem endnu, er interesserede i at gøre det. Set I det lys er det et sikkert skridt at placere chatbots i din digitale
strategi.

 

Se i øvrigt vores artikel om AI og Google’s intelligente assistent Google Duplex.


16. Personalization og big data
Dagene for masse-marketing er talte, de nye generationer stiller helt nye krav til personalisering og relevans. Accentures egen research viser, at 91 % af forbrugerne foretrækker brands, der husker, hvem de er, anerkender deres interesser og tilbyder anbefalinger, der er relevante for dem personligt. Ikke overraskende, er marketingfolk er enige: 98 % mener, at personalisering har en positiv indvirkning på opbygningen og opretholdelsen af stærke relationer med kunderne. 56 % mener, at virkningen er betydelig. Og vigtigst af alt tror 88 %, at dagens forbrugere forventer en personlig oplevelse.

 

Samme research viste også, at 48 % af forbrugerne har forladt hjemmesider og bevæget sig til andre virksomheder, fordi indholdet var for dårligt målrettet/personaliseret.

 

Det handler ikke om computerkraft for den har virksomhederne, det er personaliserings strategierne der skal ændres. Forbrugerne ønsker ikke at blive indrammet af forudsigelser, de ønsker at deres brands designer digitale oplevelser, der lader dem skabe sig deres egne rejser på deres egne præmisser. Engagement er tovejs, og virksomheder, der inviterer til dialog, har en lys fremtid.

 

17. Marketing Automation

Marketing automation handler om at arbejde smartere, ikke sværere. Der er ingen mening i at kaste dyrebare menneskelige timer efter arbejde, der kan håndteres lige så nemt og godt af maskiner, der aldrig bliver trætte og aldrig vil savne en deadline. Resultaterne er ret overbevisende: 64 % af virksomheder, der implementerer marketing automation, ser resultaterne inden for de første seks måneder. 80 % af marketing automation brugerne så antallet af genererede kundeemner gå op, og 77 % så en stigning i antallet af konverteringer.

 

Derudover rapporterer 68,5 % af fagfolk på området, at marketing automation forbedrer målrettetheden. ” Programmatic advertising” viser sig særlig nyttig i denne henseende. Ved at tillade marketingfolk at automatisere annoncekøbsprocessen styrker det målrettetheden mod bestemte målgrupper samtidig med, at kundernes ”acquisition costs” reduceres.

 

Størrelsen af den globale marketing automation industri forventes at fordoble i de kommende år, fra 11,4 mia. dollars i 2017 til 25,1 mia. dollars i 2023.


18. Virtual and Augmented Reality
AR og VR hjælper os med at skabe en udvidet virkelighed, der baner vejen for nye digitale delightere. En ”delighter” er en egenskab ved produkt, der skaber en positiv overraskelse, og hvis egenskaben ikke er tilstede vil den heller ikke skabe en utilfredshed. Et godt eksempel, er at tager du på et hotel, vil du sikkert blive henrykt over at blive overrasket med en pakke chokolade og en flaske champagne. Men hvis ikke det var der vil de heller ikke blive utilfredse hvis de ikke havde forventet dette.

 

Augmented Reality overlapper/supplerer den virkelige verden med digitale oplevelser via smartphones, tablets og andre enheder, så brugerne kan engagere sig med begge verdener samtidigt. Virtual Reality bruger derimod dedikeret hardware som headset til at transportere brugere til et fuldt virtuelt miljø. Der kan de nyde oplevelser, der ellers ville være umulige i den fysiske verden.

 

Eksempler er Volvo der bruger Google Cardboard til at tage potentielle kunder på virtuelle testkørsel. Marriott har introduceret sin VRoom Service, der giver gæsterne mulighed for at opleve fjerne destinationer uden at forlade deres værelser. Gap har udviklet en AR app kaldet Dressing Room i samarbejde med Google, så kunderne kan prøve tøj uden at skulle besøge butikken. Og sidst men ikke mindst, har svenske IKEA introduceret Place, en app, der giver forbrugerne mulighed for at forhåndsvise møbler inden for deres eget hjem, før de køber det

 

19. Growth hacking
Growth hacking er som ordet udtrykker, at forsøge at ‘hacke sig til vækst’. Sean Ellis introducerede begrebet/ordet growth hacker  i 2010, og siden har han vækstet flere store virksomheder. Derfor er Growth hacking også et af de mest populære begreber inden for digital vækst og digital markedsføring. Growth hacking handler om digitale eksperimenter, der kan føre til eksponentiel skalering/vækst af en forretning. Mere kendte cases er Dropbox, LinkedIn, Uber, Airbnb,Twitter, Hotmail etc., hvor væksten har været båret af en ekstrem fremgang i teknologien og i mindsettet. Fra 2008 tilbød Dropbox’s et såkaldt ”refer-a-friend-system” hvor eksisterende brugere fik større ”lagerplads”, hvis de overbeviste nye brugere om at tilmelde sig. Resultaterne var ekstraordinære: Antallet registrerede brugere gik fra 100.000 til 4 millioner i 15 måneder. Henvisninger tegnede sig for 35 procent af alle daglige tilmeldinger. I mellemtiden anvendte Airbnb en lignende tilgang til at øge brugerregistreringer og bookinger med 300 %.

 

I growth hacking arbejder man dog typisk med ”små hacks” (sub hacks), der er kendetegnet ved mere isolerede forbedringer, der tilsammen kan give det store ”growth hack”. Frem for at jagte og vente på det helt store gennembrud, afprøver man forskellige tiltag, der kan tilsammen skabe det store gennembrud, som eksemplerne er med Dropbox mfl.

 

Fordelene ved Growth Hacking går hånd i hånd med din evne til at adoptere et agilt mindset i din organisation. De store planer man typisk arbejdede med i fortiden skal ændres, og give plads til den mere pragmatiske ”test-improve-deliver” tilgang. Udnyttelse af AI og maskinindlæring vil for mange være det næste logiske trin.

 

Hvad der gør Growth Hacking til en afgørende tendens i digital markedsføring er dens evne til at skære igennem traditionelle siloer og kombinere forskellige aspekter i din virksomhed til et enkelt brugerorienteret mål. Ved at hjælpe dig med at eksperimentere hurtigt, giver Growth Hacking dig mulighed for at identificere og forfølge de mest effektive måder at erhverve nye kundeemner på.

 

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.