Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /customers/8/a/8/digital247.dk/httpd.www/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 426
HomeSenesteGå globalt med B2B e-handel – 6 trin

Gå globalt med B2B e-handel – 6 trin

Amazon, Alibaba og eBay dominerer muligvis de international e-markedspladser men virksomheder, der sælger via stærkt indhold kan vinde på mange markeder over hele verden.

Sidste år rundede det globale B2B marked 7.7 billioner USD. Ifølge Statista’s 2017 B2B E-commerce Report får B2B markedet nu B2C markedet til at se helt lille ud. Rapporten beviser, at de massive muligheder I B2B e-handel er for store til at ignorere. På trods af deres dominans som online konkurrenter, bør vi se Amazon, Alibaba og eBay som en mulighed for B2B virksomheder for at skalere international.

”Mulighederne for at gå globalt er større end nogensinde i takt at internationale handelsbarrierer mindskes. Men hvordan får man succes? Der er forskellige udfordringer på forskellige markeder. For en virksomhed, der planlægger at udvide internationalt, er der meget at tage hensyn til, lige fra juridiske hensyn til kulturelle forskelle og alt indimellem. 

Det er ikke let at ekspandere globalt. Det kræver hårdt arbejde at vinde et helt nyt publikums loyalitet. Men der er nogle ting, du som B2B virksomhed kan gøre, så din internationale rejse bliver en lille smule lettere.

  1. PIM – den simple sandhedskilde til produktinformation

Ifølge Forrester er et PIM system (Product Information Management) hjørnestenen I din digitale forretning. Det er hårdt at trænge ind på et nyt marked. Det er endnu sværere for en virksomhed, der ikke har den nødvendige indsigt i de data, der er nødvendige for at forstå deres nye marked og målgruppe. PIM systemet fungerer som en levende informationscentral for virksomheden, hvor man styrer og lagrer alle de data, der er nødvendige for at kunne sælge og markedsføre sine produkter. PIM systemet giver værdifuld indsigt i kundernes præferencer og i forbrugs-trends og gør det således muligt for enhver virksomhed med internationale drømme at skræddersy og personalisere kampagner til kundernes ønsker. Et effektivt PIM system hjælper B2B virksomheden til at optimere den digitale forsyningskæde, styrke business intelligence og levere mere konsistente bruger-oplevelser. Som en ”simpel sandhedskilde” til produktinformation kan PIM systemet booste virksomhedens sandsynlighed for at få succes med international ekspansion.

  1. Få mest muligt ud af de store markedspladser

Amazon, Alibaba og eBay dominerer de globale markedspladser – og det er ikke noget, der kommer til at ændre sig lige foreløbigt. Alle tre er ledende og succesfulde med en ekstraordinær international rækkevidde. I 2018 rundede Amazon’s marked et svimlende beløb på $1 billion. På trods af denne globale dominans bør disse online markedspladser alligevel blive betragtet som en god mulighed for B2B virksomheder, der gerne vil ekspandere international. Disse markedspladser er et godt sted at starte for en virksomhed, der vil kapitalisere på mulighederne i det voksende e-handelsmarked. Du får en infrastruktur med det samme og du får muligheden for at blive eksponeret for flere potentielle kunder end nogensinde før. Desuden får du den fordel, at disse markedspladser har opbygget et brand, en troværdighed og endnu mere vigtigt, de har forbrugerens tillid. Markedspladserne har meget mere at tilbyde end bare en platform og et publikum, du kan sælge varer til. Mange tilbyder nemlig reel hjælp og support til de virksomheder, der gerne vil forsøge sig med at sælge til på en international markedsplads. Amazon har f.eks. deres Fulfillment by Amazon program, der hjælper de virksomheder, som er i tvivl om deres evne til at levere, ved at lade virksomhederne have et lager i deres logistik center og sørge for forsendelse.

  1. Vær lokal, når du går globalt

Lokalisering er super vigtig, når du skal ind på nye markeder. Undersøgelser viser, at de færreste online shoppers vil købe fra et site, der ikke er i deres lokale sprog og lokale valuta. Ifølge Shopify’s 2017 ‘Global E-commerce and International Growth Trends’ rapport vil 59% kun sjældent eller aldring købe fra et English-only website, 67% foretrækker navigation og indhold på deres eget sprog og 75% ønsker at købe produkter på deres lokale sprog. Man kommer langt med et professionelt website af høj kvalitet på lokalt sprog og med korrekt grammatik og stavning i forsøget på at vinde tillid, skabe fortrolighed og øget engagement. Et dårligt oversat site vil med det samme blive dømt som uprofessionelt, eller værre utroværdigt. Investeringer i oversættelses-services med modersmål oversættere eller meget gode oversættelsesprogrammer kan hjælpe med at få arbejdet gjort ordentligt. Store fremskridt i maskin-oversættelser og neurale maskinoversættelser tilbyder B2B virksomheder med store kataloger en helt ny kapacitet for, hvor meget de kan oversætte, hvor hurtigt de kan oversætte i forhold til, hvad det koster at gøre det. Udover at forbedre konsistensen af udenlandske tekster helt generelt kan maskinel oversættelse reducere time-to-market på nye produkter med 75% og reducere omkostningerne til oversættelse pr ord med over 50%. Selvom det nogle gange kan være brugbart, kan meget bogstavelige oversættelser være en kilde til fejl. Et godt B2C eksempel er Taco Bell’s launch i Japan, hvor dårlige oversættelser skabte skandale. Deres oversættelse af ”cheesy chips” var blevet til ”lav-kvalitets-chips”. Vil man udnytte de globale muligheder ordentligt, er det væsentligt at kommunikere ordentlig med sit publikum. Lokalisering handler ikke kun om en korrekt og professionel oversættelse. Det handler også om at tilpasse indholdet til din nye målgruppe. Det, der virker i et land eller i en kultur, virker ikke nødvendigvis i et andet land i en anden kultur. Vil du udnytte mulighederne på et nyt marked, bør du indarbejde den nødvendige fleksibilitet for at imødekomme kulturelle forskelligheder. Lokalisering indbefatter også lokale betalingsmetoder. Check-out trinnet er der, hvor flertallet af ”forliste indkøbskurve” sker. Hvorfor? I de fleste tilfælde fordi køberens foretrukne betalingsmetode ikke findes, eller fordi køberen ikke har tilllid til, at betalingen bliver håndteret med høj sikkerhed. Ved at lokalisere mest muligt kan du vise kunderne, at de har topprioritet.

  1. Find den rigtige B2B e-handelsplatform

En skræddersyet website, bygget specielt til din virksomhed kan være fantastisk. Men de fleste B2B virksomheder vil blive nødt til at anvende en eller anden standard-platform, hvis de er seriøse omkring deres vækstplaner. For enhver virksomhed, der planlægger at ekspandere internationalt, bør det være centralt at vælge den rigtige e-handelsplatform. One-size-fits-all kan man godt glemme. Det handler om at finde den platform, der passer jeres behov bedst muligt. Det vil være altafgørende, at I her gør jeres hjemmearbejde ordentligt, så I til fulde forstår, hvilken platform, der vil være optimal for jer. Det kan kost dyrt at vælge forkert. Både i tid og penge.

  1. Sørg for, at der er nok penge på bankkontoen

Det er ikke billigt at ekspandere internationalt. Det er vigtigt at sikre sig, at der er penge nok til fuldt at gennemføre ekspansionen. Der vil løbe omkostninger på fra nær sagt alle sider. Fra rekruttering, skatter, marketing til forskellige e-handelsplatforme og markedspladser. Det vil kræve udenlandske betalinger, og det kan betale sig at undersøge grundigt, hvilke internationale betalings-udbydere, der vil være de bedste. Se dig godt for, når det gælder vekselkurser og gennemsigtigheden på overførselsgebyrer mv. Det vil være frustrerende at tabe penge på dårlige kurser og høje gebyrer, når den internationale ekspansion i forvejen kræver store omkostninger.

  1. Fasthold et ”Global-first” mindset

Det er vigtigt at sikre en stærk intern kultur, når det gælder om at få succes med at komme ind på nye markeder. Det kræver en forandringsparathed og fleksibilitet at tilpasse sig de nye markeders behov. Kan du indarbejde et positivt ”global first” mindset på tværs af din organisation, kan det medvirke til at holde motivationen høj hos dine medarbejdere. Motiverede, engagerede medarbejdere, der evner at gennemføre en så stor forandring, vil være en af grundpillerne i en hvilken som helst B2B virksomheds succes med international vækst. Det vil være både strategisk vigtigt at investere i ”global-mindset”-træning for hele virksomheden, ikke kun for lederne. Det vil forbedre kommunikationen og det kan hjælpe med at åbne for nye muligheder og dermed yderligere forbedre vækstpotentialet. Ved at lukke ned for et udpræget hjemme-marked mindset kan enhver virksomhed blive global.

 Artiklen er skrevet af Christian Arno, der er grundlægger og formand for Lingo24, et web content oversættelses-firma, baseret i Edinburgh, Scotland.

Post Tags
Written by

Digital247 er et medie for alle, der arbejder med og interesserer sig for digitale forretningspotentialer, sociale medier og digital teknologi. Som læser kan du finde inspiration, konkrete anvisninger og anvendelig viden om de udfordringer og problemstillinger, som mange står overfor. Indholdet vil være bredt, men vi vil også søge at fokusere på udvalgte temaer, der er aktuelle eller generelle udfordringer i de fleste virksomheder. Det kan f.eks. være marketing sociale medier, digital branding, content marketing og meget andet.

previous article
next article

Download Form

 

Verification