Bureau: Fornuftig annoncevækst i 2017



By IUM       December 27, 2017 at 06:09:14 PM


De danske annonceinvesteringer voksede pænt, ikke prangende i 2017. Digital vækst dæmper den høje hastighed. Det danske annoncemarked står til en vækst på 2,4 % i 2017, og de samlede medieinvesteringer runder dermed 13,7 mia. kr. i år.


Det estimerer mediabureauet IUM baseret på Danske Medier, IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) og egne data.
”Væksten er ganske vist mindre, end vi skønnede, da året begyndte, men der er dog stadig tale om en vækstrate, der er højere end den BNP-vækst, som skønnes af Økonomi- og Indenrigsministeriet. Der spåede man en vækst på 2 % i 2017,” siger Managing Partner Peter Sevel, IUM, der har beregnet prognoserne.


Den eksplosive digitale vækst, som markedet har oplevet, tegner lidt mere afdæmpet, end vi har set tidligere år. I 2017 når den vidtfavnende kategori "Digital" op på at udgøre 53 % af den totale media spend, vurderer bureauet.


Resten af mediemarkedet ligner mere eller mindre sig selv i år, konstaterer Peter Sevel.
Flere printmedier er fortsat under pres på annonceunderlaget, især dagblade, der falder til 6 % af markedet.
Tv-mediet ender i 2017 med at gøre krav på 16 % af media spend; det samme som i 2016 – men en lavere andel end foregående år.


10 års rejse for at nå 2008-niveau
I 2018 vokser mediemarkedet med nydelige 2,8 %, vurderer IUM. Dermed når den totale annonceomsætning op på niveauet i 2008 - før finanskrisen ramte. IUM skønner, at ”Digital” rykker op og vil udgøre hele 56 % af alle investeringer i 2018.


”For 10 år siden var det blot 22 % af mediainvesteringerne der blev allokeret til de digitale medier – kun lidt mere end de 19 %, som dengang gik til de danske dagblade,” siger Peter Sevel.


Få flere tal hos: Managing Partner Peter Sevel, IUM, på 27 22 49 02 eller pse@ium.dk


 




IUM

IUM

IUM er et fullservice mediabureau, der er etableret i Danmark i 1992. Fra at være et kontor med 14 ansatte, beskæftiger IUM Danmark i dag mere end 125 medarbejdere. IUM er del af den internationale koncern, IPG Mediabrands, der sikrer adgang til branchens nyeste produkter og værktøjer samt et unikt netværk repræsenteret i mere end 127 lande. IUM er samtidig del af den danske Mediabrands-gruppe, der tæller fem specialiserede bureauer. IUM har kontor i det centrale København og i Aarhus.

View all posts








Download Form

 

Verification