Hinsides markedsføring: Den menneskelige oplevelse er i fokus

Markedsføring i 2019 er en kompleks sag, der griber på tværs af organisationen og afdelingerne ude i virksomhederne. En af de helt store trends i 2019 er, at virksomhedens CMO og CIO indgår et strategisk partnerskab for at optimere den menneskelige oplevelse hos virksomhedernes kunder.

Markedsføringsteknologi gennemgår en markant renæssance i disse dage. Kanalfokuserede løsninger som websites, sociale og mobile platforme, indholdshåndteringsværktøjer og søgemaskineoptimering hører til gårsdagens nyheder. Som en del af den voksende hinsides markedsføring tendens vedtager organisationer en ny generation af martech-systemer, der leverer hidtil usete niveauer af kundeintimitet, målrettet engagement og præcision. Ved at implementere nye tilgange til dataindsamling, beslutningstagning og levering kan virksomheder nu oprette personlige, kontekstualiserede, dynamiske end-to-end-oplevelser til individuelle kunder. Disse erfaringer kan hjælpe kunder med at skabe dybe følelsesmæssige forbindelser til produkter og brands, der driver loyalitet og forretningsmæssig vækst.

 

Med sin vægt på den menneskelige oplevelse repræsenterer den nye markedsføring et vendepunkt i mange virksomheders markedsføringsstrategi og markedsføring i praksis. Traditionelt var markedsføringens brede mål, at bøje forbrugernes vilje og  dermed gøre dem købs-klar. Fremadrettet vil målet blive, at tilpasse sælgerens mål og metoder til  at imødekomme specifikke kundeforventninger. For at kunne gøre dette tvinges flere og flere virksomheder til at se udover langvarige relationer med marketing-udbydere og bureauer for at bringe datahåndtering og kundeinvolveringsprocesser tilbage in-house. De opererer i “black box” kundemarkedsløsninger til skybaserede, fleksible, automatiserede marketingsystemer, der giver større kontrol med data. De organisationer der er langt i deres hinsides markedsføring rejse undersøger muligheden for at integrere data fra første, anden og tredjeparts data, herunder kognitiv analyse, maskinindlæring og levering i realtid.

 

Nye teknologier har skabt en lang række måder at engagere kunder i købsfasen. Men den tekniske komponent, der kræves for at engagere sig og levere en end-to-end kundeoplevelse, kan være utrolig kompleks og udfordrende, hvis den ikke udvikles inden for parametrene for en digital strategi. CMO’er, der bliver mere og mere belastet med at eje leveringen af ​​hele kundeoplevelsen, som naturligvis også omfatter kundeoplevelsessystemer, finder sig pludselig i stand til at tage facetter af CIO’s traditionelle rolle. Samtidig opfordres CIO’er til at opbygge ny infrastruktur til at understøtte næste generations datastyring og frontoffice kundeinvolveringssystemer. CIO’er og CMO’er bliver nødt til at samarbejde tættere end nogensinde for at kunne levere ikke kun deres virksomheds nye markedsføringsstrategier, men også i forhold til etablerede digitale dagsordener.

 

Ud fra et teknologiperspektiv, involverer hinsides markedsføring en rekonstruktion af virksomhedens nuværende tilgang til data (udgangspunktet for alle anstrengelser), beslutningstagning (automatisk bestemmelse af, hvordan og hvornår man skal give en oplevelse) og levering (dynamisk indhold leveret konsekvent på tværs af kanaler) for at imødekomme forbrugernes forventninger. Men det nytter ikke at rippe din gamle teknologistabel ud og erstatte den med et væld af skinnende nye værktøjer. Din målsætning skal snarere være at integrere de teknologier og processer, der kan gøre dine eksisterende systemer klogere, og give problemfri interaktion med kunderne i realtid.

 

I dagens verden er kunden ansvarlig. Og i en markedsplads med utallige muligheder og kanaler bør virksomhederne hæve deres markedsføringsaktiviteter fra kunst til en blanding af kunst og videnskab, samtidig med at kunden står centralt i alle beslutninger.

 

Kilde: Deloitte Insights.

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.