Kender du forskel på Millennials og Post-Millennials?

Virksomheder navigerer dagligt i digitale trends, nye fænomener, og hvordan forbrugerne tænker og agerer. Det er en god hjælp at kende de fem generationsprofiler. Her er en oversigt.

Af Insight Consultant Daniel Konstantyner, IUM Insight

Generationsprofilering interesserer både medieforskere, antropologer, PR-folk, journalister – og ikke mindst marketingchefer i alle slags virksomheder. Men har vi styr på, hvad der kendetegner generationerne, og hvornår generationerne slutter og begynder? Nej? Fair nok. Det er heller ikke en eksakt videnskab. Sagen er, at de definitioner, som vi taler om, ikke er mejslet i sten. Betegnelserne er værktøjer – eller mærkater – som er praktiske, når vi analyserer og tolker på menneskers forbrugeradfærd, der er meget forskellig afhængig af alder.

 

Hos mediabureauet IUM er betegnelserne ofte oppe og vende. Når vi har behov for at illustrere de fundamentalt forskellige forudsætninger generationerne imellem, som de bevæger sig rundt i nutidens (medie-) verden, er generationsbetegnelser en meget anvendelig bred pensel. Derfor har vi opstillet en enkel guide, godt hjulpet af den amerikanske tænketank Pew Research Center, der for nylig har revideret sine definitioner:

 

The Silent (født mellem 1928-45)

Den ældste generationsbetegnelse, vi bruger. I USA også døbt “The Lucky Few”, fordi de var relativ få i antal. De var heldige; selv om de var født under den store økonomiske nedtur 30erne og Anden Verdenskrig, så blev de voksne under den enorme velstandsvækst, der opstod i 1950 og 60erne, ikke mindst i USA.

 

Baby Boomers (1946-64)

Den enorme Baby Boomers gruppe, der fik afsæt i efterkrigstidens optimisme, har domineret utallige forbrugertrends og samfundsforhold i årtier. Og det gør de stadig, for de er krævende, og snart er de alle gået på pension

Nu trænger nye generationer sig på og fylder gradvis mere, i takt med at de ældste Baby Boomers falder fra.

 

Generation X (1965-80)

Generation X var børn i nogle årtier med store sociale forandringer og med mange nye værdier.  Som børn blev de kaldt nøglebørn. Det var nye tider, og deres forældre var optaget af meget andet; mange kvinder kom på jobmarkedet, og flere var fraskilte set forhold til tidligere generationer.  Som teenagers og unge voksne blev de også kaldt The MTV Generation.

Som modne og voksne kalder researchere dem aktive og glade borgere med god work-life balance.

 

Millennials (1981-96)

De er allerede den største generation i USA og magtfulde trendsættere. De er opfostret på Harry Potter, affaldsortering, gratis-nyheder og Google. De er måske den mest progressive, idealistiske og tolerante generation, som verden har set.

Hvilke begivenheder prægede Millennials? Berlingske har dette bud: I 1999 kom Napster, som indførte musik online, i 2001 terrorangrebet 9/11 og derefter krige i Afghanistan og Irak, fra 2004 gjorde Facebook medieverden social, i 2007 ramte den største økonomiske nedtur i 78 år, og i 2008 blev Barack Obama valgt som præsident med overvældende støtte fra Millennials.

 

Post Millennials ”Generation Z” (efter 2000)

De er i sagens natur 100% digitale natives. De har aldrig kendt andet. Pew Research Center har nu besluttet at præcisere “Post-Millennials” ved at antage, at de er født efter 1997. Det er valgt af hensyn til en række faktorer indenfor politik, økonomi og sociale forhold. Året 1997 betyder nemlig, at Post-Millennials var fire år, da 9/11 angrebet skete, og de har således ikke nogen erindring om begivenheden, og det regner Pew Research som en signifikant faktor.

De yngste i Z-gruppen er Neo-Digital Natives; de er gået fra PC til mobile og fra tekst til video.

 

Kilde:  Pew Research Center

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.