Er LinkedIn blevet en popularitetskonkurrence?



By Kristian Rasmussen       August 03, 2017 at 02:19:54 AM


LinkedIn bærer alt for meget præg af uvedkommende indlæg, der mest af alt handler om, at skribenten tilsigtet søger anerkendelse og skulderklap for sine fortræffeligheder. Læser man denne type indlæg igennem, finder man da også hurtigt ud af, at budskabet oftest er ikke eksisterende eller - i bedste fald - helt uden reel værdi for læseren.

Det kritiske øje vil hurtigt gennemskue, at det det handler om er at fremstå så sympatisk som muligt. Det kan naturligvis ikke udelukkes, at skribenten har været på kursus i social media adfærd, og er blevet hjernevasket til at tro, at man skal være så flink og rar som overhovedet muligt, for at få den opmærksomhed der i bedste fald øger chancen for at generere leads, der fremadrettet kan føre til forretning. Men det er noget ævl. Desværre er denne trend blevet mere og mere udtalt i Danmark.

Det er næsten pinligt at læse indlæg, der er så sleske og overvenlige, at kun en tåbe ikke kan gennemskue hvad jeg vil tillade mig at kalde røvballe-formidling fra laveste hylde.

Indhold målrettet laveste fællesnævner.


Jeg har fornyligt læst indlæg, hvor det eneste skribenten anfører er hvor meget han elsker sine kunder fordi de hver eneste dag hjælper ham til at blive bedre til at udføre sit arbejde. Hvad rager det nogen? Send en e-mail til dine kunder og fortæl dem at du elsker dem. Ingen grund til at dele det med dit LinkedIn netværk, medmindre dette kun består af dine kunder. Alternativt, post det på Facebook og tilføj billeder af lyserøde bamser eller kattekillinger, hvilket vil supplere indholdet ganske glimrende.

Andre indlæg handler om hvordan skribenten lever fra han står op til han går i seng. Læseren skal par-tout igennem kaskader af kedelige opremsninger af komplet ligegyldige ting. "Så hentede jeg en dejlig kop kaffe". "Så havde jeg en fantastisk work-out, så jeg altid er energisk og PÅ i forhold til mine kunder". Hvis det virkelig er nødvendigt for skribenten, at anvende denne type storytelling for at få opmærksomhed, så må man sidde inde med et særdeles svagt produkt.

En anden kedelig trend, er den overdrevne brug af selfies i forbindelse med deling af indhold, der ofte kan betegnes som værende af privat karakter. Man ender op med følelsen af, at det mest handler om at få noget opmærksomhed, fremfor at dele indhold og viden der kunne have værdi for netværket.

Er du i tvivl om hvor du skal dele dine selfies, så del dem i Facebook eller Instagram, ikke i LinkedIn !

Autencitet vinder - hver gang !


Det er ikke svært at få Sympati-Likes fra flokdyrene. Heller ikke på LinkedIn. Det er desværre en del af den overfladiske adfærd der findes i de fleste sociale medier. Mange føler sig simpelthen forpligtet til at give Likes til de personer der formår at fremstå som de sympatiske og gode mennesker - uanset hvor påtaget og indstuderet deres adfærd er. Det er jo ufarligt at Like og dele den populære skribents indhold og man risikerer ikke at miste social credibility. Det gør man derimod hvis man Liker, deler eller positivt kommenterer indhold der er kontroversielt eller skrevet af kontroversielle personer.

Jeg har det personligt sådan, at jeg hellere vil fremstå autentisk og upopulær frem for at modtage rygklapper Likes. Jeg vil have Likes fordi jeg leverer indhold som er berigende og interessant at læse for mit netværk. At dele indhold med henblik på at bygge et netværk af sympatisører er en både kortsigtet, useriøs og forkert tilgang hvis du ønsker at skabe relationer. Sagt på en anden måde - det virker ikke. Og hvad værre er - hvis LinkedIn bliver et medie hvor selvpromovering er det eneste brugerne har for øje, så forsvinder objektiviteten og med denne også motivationen og incitamentet til at producere og dele værdiskabende indhold. Vil det ikke være ærgerligt? Det synes jeg !

Læs også: Det gør du bare ikke i LinkedIn

Hvilket indhold skal du dele i LinkedIn?


For at bygge langsigtede relationer og opnå respekt om dit personlige brand, bør du fokusere på at dele disse typer af indhold:

Facts.

Viden er magt, og hvis du ligger inde med værdifuld viden - research, studier, rapporter - så vil du opnå både relevant eksponering og respekt fra dit netværk ved at dele disse. Du vil ligeledes opnå en helt anden status og position, end hvis du sidder og poster historier om dig selv.

Unikt indhold.

Der findes så meget indhold derude, og meget af det ligner hinanden på en prik. Du vinder intet på at gøre som alle de andre gør allerede. Find istedet nogle nye vinkler, undersøg nye trends og tendenser og del dine tanker med dit publikum og involver dit netværk ! Spørg hvad de synes. Om de har andre tanker og perspektiver på samme sag.

Skab debat.

Brug LinkedIn til at debattere spændende og relevante emner. Her er LinkedIn Groups et glimrende sted at starte ud, og dit netværk behøves ikke være medlemmer af disse Groups for at kunne læse dit indhold. Du skal blot dele dette i dit Newsfeed. Uanset hvad, så engagerer du andre brugere og de vil synes at du er spændende at følge, fordi du har noget oprigtigt på hjerte.

Inspirer dit netværk.

Giv dit netværk nogle nye perspektiver på gamle temaer. Det kan være hvad som helst, så længe det er relevant og berigende. Kom med eksempler på andre måder at gøre tingene på. Skil dig ud fra mængden. Bevæg dig væk fra majoriteten.

Hvis ikke du lærer at differentiere dig fra de andre, så bliver du hurtigt glemt.

Vær dig selv.

Vær dig selv, også selvom du går imod strømmen. Som nævnt foroven, så vinder autencitet altid over påtagethed. Lad dit netværk vide, at du mener det alvorligt ! At det indhold du deler er noget de bør afsætte tid til at læse, fordi de får en oplevelse ud af det. Det handler ikke om at dele indhold, bare for at dele det. Det handler om at dele indhold der er med til at underbygge din position som en seriøs udbyder af de services og produkter som dit netværk efterspørger. Beslutningstagere køber først og fremmest ind på dig som person, og din evne til at kommunikere på et troværdigt og professionelt niveau kan få afgørende betydning for din interaktion med potentielle kunder.

Skriv dette ned og husk det: Det handler om at bevare integriteten, objektiviteten og troværdigheden hvis du vil tages alvorligt.



Kristian Rasmussen

Kristian Rasmussen er en dansk iværksætter med fokus på digitale medier og digital marketing. Han har været bosat i Mexico City, Mexico siden 2010, hvorfra han sammen med lokale teams skaber nye medier og værdiskabende digitale services til virksomheder i Latinamerika, USA og Danmark. Derudover rådgiver han virksomheder om de aktiviteter, der fører til øget eksponering, flere leads, og et generelt større og mere stabilt salg.



View all posts








Download Form

 

Verification