Accenture’s 19 digitale marketing trends for 2019 (2/3)

Læs Accentures 19 digitale marketing trends for 2019, som du skal være opmærksom på.

forrige artikel beskrev vi de første 7 trends, disse var:

  1. Mobile-first marketing
  2. Smarter advertising
  3. Influencer marketing
  4. Micro-moments
  5. Omnichannel marketing
  6. Commitment to content
  7. Video, video, video

 

I denne artikel 2 ud af 3, beskriver vi de næste 5 digitale marketing trends. Nemlig:

  1. Brand storytelling
  2. Engaging diversity
  3. Privacy protection
  4. Shifts in social media
  5. Artificial intelligence
  6. Voice search

 

  1. Brand storytelling

Alle elsker en god historie. Det er som en sandhed, der understøttes af en histories dybde. Vi har i evigheder brugt historier til at fremkalde stærke følelser, opbygge menneskelige forbindelser og skabe en følelse af fællesskab, vi kender det fra malerier, kunstere, filmverden etc. etc.. Og nu med mange muligheder i den digitale revolution, er der nye muligheder for at kombinere den historiens kraft med de nye digitale muligheder.

 

Kunderne er modtagelige over for en god overbevisende historiefortælling. Faktisk ønsker 92 % af kunder at brands får deres annoncer til at føles mere som historier. 68 % foretrækker indhold, der er informativt og uddannelsesmæssigt, mens 17 % foretrækker underholdende historier over alle andre. Men uanset din vinkel vil virkningen være dramatisk: historier er op til 22 gange mere mindeværdige end de bare fakta.

 

Effektiv storytelling kræver en blandet tilgang. Kunderne har en overvældende præference for visuelle elementer, der bl.a. forklares med at vores hjerner behandler billeder 60 gange hurtigere end ord.

 

9. Engaging diversity

 

Kvinder udgør 49,6 % af den globale befolkning, og alligevel er kun 37 % af befolkningen i annoncer kvinder. Værre endnu, er at kvinder i reklame ofte placeres i stereotype roller. 85 % genkender sig ikke i de billeder, der præsenteres for dem. Det siger sig selv, at bedre repræsentation og anerkendelse vil have en positiv indvirkning på den opfattede værdi og relevans for de pågældende annoncer.

 

Ser man på LGBT (lesbian, gay, bisexual and transgender) segmentet. Analyser vurderer LGBT’s segmentets årlige forbrugsstyrke er på 5 billioner dollar. På trods af at offentligheden som helhed er stærkt tilhænger af mere repræsentation, har næsten 32 % af de undersøgte Brands stadig ikke planlagt at inddrage LGTB-personer i deres marketingindsats.

 

Disse tal viser tydeligt, at inklusiv markedsføring ikke kun giver mening på det menneskelige plan, men også på forretningsniveau. Mangfoldighed er en voksende mulighed for din virksomhed.

 

  1. Privacy Protection

Forbrugere fortsætter i et højt digitalt aktivitetsniveau, og beriger deres digitale liv mere og mere. Denne udvikling har også medført, at forbrugerne sætter større værdi på privatlivets fred. Der har været mange højprofilerede privatlivskandaler bl.a. fra Equifax-bruddet, hvilket kompromitterede de personlige oplysninger om 145 millioner amerikanere, briter og canadiere til Cambridge Analytica, hvor data fra 50 millioner Facebook-profiler blev høstet uden tilladelse. Disse og andre begivenheder har forøget betydningen af online privatliv i den offentlige bevidsthed og antændt en voldsom debat om fremherskende digitale marketingstrategier.

 

I Europa har indførelsen af GDPR pålagt strenge nye krav til virksomheder, der håndterer personlige oplysninger. Manglende anmodning om udtrykkeligt samtykke eller for at sikre gennemsigtighed og tilstrækkelig beskyttelse af privatlivets fred vil i stigende grad blive opfyldt med store bøder og andre sanktioner. Lignende lovgivning er under udvikling over hele verden og vil fortsætte.

 

  1. Shifts in social media

De store giganter i sociale medier har det ikke længere så let i kampen om forbrugernes hjerter og tanker. Facebook er førende i absolutte tal, med over 2,1 mia. brugere rapporteret i 2018. Men platformen er ikke den hurtigste voksende. Mellem 2017 og 2018 voksede Facebook sin brugerbase med 16 %. I samme periode voksede Instagram 30 % og sprang fra 600 millioner til 800 millioner brugere. I mellemtiden har LinkedIn tilføjet 154 millioner brugere og opnået en kæmpe vækst på 145 %.

 

For andre platforme er væksten fladet ud. Med 330 millioner brugere formåede kun Twitter at vokse 4 % i løbet af det sidste år. Snapchat har samme udvikling.

 

Uanset platformen står det klart, at online-målgrupper reagerer positivt på social medie stories. Snapchat antændede revolutionen med sin ‘My Story’ -funktion, men Instagram, Facebook, WhatsApp og YouTube hurtigt fulgte efter. I november 2017 havde Instagram Stories 300 millioner aktive brugere – mere end Snapchats hele brugerbase. Facebook Stories ramte 150 millioner brugere i maj 2018, mens WhatsApp Status rapporterede 450 millioner brugere i samme måned.

 

Social Messaging apps blomstrer. For 4. kvartal 2017 sendte WhatsApps 1,5 milliarder aktive brugere 60 milliarder beskeder hver dag. Facebook Messenger kommer tæt på hinanden med 1,3 milliarder aktive brugere. Den hastighed, hvormed forbrugerne vedtager sociale meddelelser, er svimlende, ligesom det store omfang af interaktioner, der finder sted via disse nye digitale samfund.

 

49,4 % af brugerne vil hellere bruge sociale messaging apps til at interagere med virksomheder end at tale på telefonen. Det er en klar indikation af, at morgendagens forbrugere foretrækker en anden form for samtale.

 

  1. Artificial Intelligence

Kunstig intelligens har skabt bølger i stort set alle brancher, og AI-revolutionen viser ingen tegn på at stoppe, vi ser hele tiden nye bølger dukke op. Accenture forskning viser at 81 procent af lederne er enige om, at AI vil arbejde ”ved siden af ”mennesker i deres organisation de kommende år. Virksomheder ser på, hvordan de med AI kan styrke afkast/rentabilitet på nye og måske nye radikale måder gennem kunstig intelligens. Derfor er interessen for kunstig intelligens vokset eksponentielt.

 

Digital markedsføring er bestemt ingen undtagelse når fokus er på kunstig intelligens. Som kontaktpunkterne vokser og ønsket om personligt relevant indhold stiger, står brands/salg & marketing overfor et stigende pres, for at fortolke forskellige kundeadfærds mønstre, og levere personlige rejser, og optimere konstant på et stadigt voksende udvalg af kampagner. Og mens de gør det, skal de også holde styr på det store billede. Status i dag er at 80 procent af marketingfolket tror at deres indsats for at generere nye kundeemner kun er moderat effektive.

 

  1. Voice Search

Det anslås, at i 2020 vil 50 procent af alle søgninger være tale søgning. Faktisk forventes 30 procent af alle søgninger at være screen-free. Dette vil blive drevet dels af den stigende popularitet af smarte højttalere. I USA alene havde 47,3 millioner voksne adgang til en af ​​disse enheder i 1. kvartal 2018. Og ejerskabet forventes at nå op på 55 procent blandt bredbåndshuse i 2022, om ikke før.

 

Få tendenser forventes at ændre digital markedsføring så markant som stemme søgning vil i løbet af de næste par år. Denne hurtige stigning i talesøgning er et lærebog eksempel på teknologisk konvergens. I dette tilfælde har den fælles udvikling af kunstig intelligens, naturlig sprogbehandling, stemme emulering og next-gen microservices banet vejen for digitale assistenter, som kan føles næsten menneskelige. De hjælper os allerede med at hente information og købe produkter og tjenester online.

 

I den nærmeste fremtid vil løsninger som Google Duplex aflaste os for rutinemæssige opgaver, der arbejder i baggrunden, for at indstille aftaler og interagere med virksomheder på vores vegne. Google Duplex er en robot, der bl.a. gør det muligt at lade Google Duplex assistenten ringe til en frisør eller en restaurant for at booke en tid – helt automatisk og uden at nogen mennesker er involveret. Google Duplex assistenten ringer helt selv til restauranten, og som noget nyt præsenterer den sig nu som en robot eller som Google Assistent, så vedkommende i den anden ende af røret er klar over det.

 

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.