Marketingchefen i 2019 er både digital strateg, innovatør og leder

Med den fortsat øgede anvendelse af digitale medier og enheder, investerer virksomheder milliarder af kroner i digital markedsføring. Den stigende betydning af digitale medier, marketing og e-handel har ført til at marketingchefen har fået langt flere ansvarsområder, fx som strateg, innovatør, køber af rådgivningstjenester og teknologi.

Budgetterne har fulgt kunderne til de digitale kanaler

Med den fortsat ekspanderende anvendelse af digitale enheder og medier tvinges virksomhederne til at opdatere deres marketingstrategier. De fleste bruger nu mere tid hver dag med digitale medier end på at se TV, og siden 2014 har der være flere mobile enheder i verden end mennesker. Disse tendenser har intensiveret kampen for folks fragmenterede opmærksomhed, da virksomheder forsøger at nå, engagere, sælge til og betjene kunder på tværs af offline- og digitale kanaler. Denne ”kamp” fører til fortsat stærk vækst i udgifter til digital markedsføring.

De midler, som de store forbrugervirksomheder i dag anvender på digital markedsføring, tyder på vigtigheden af ​​de digitale kanaler. For eksempel øgede Unilever sine digitale reklameudgifter med 40 procent sidste år og fordelte ca. 35 procent af dets amerikanske budget til digital. P & G bruger en tredjedel af sit amerikanske reklamebudget på digitale medier. En væsentlig del af disse udgifter er på betalte medier, og nogle udgifter går til tjenester relateret til marketing/reklamebureauer og abonnementsbaserede teknologitjenester.

 

Samlet set repræsenterer de digitale marketingudgifter nu mere end 6 procent af virksomhedens indtægter og forventes at stige med 9 procent i år, mens IT-udgiften på 3 procent af indtægterne er flad.

 

Den voksende betydning af digitale kanaler gør marketingchefens rolle mere strategisk og ansvaret vokser i takt med de mange bolde der skal holdes i luften. Dette har gjort det muligt for marketingchefen, at advokere for sin sag herunder strategi, taktik og budgetter til resten af ​​C-suiten. Dette er også en af ​​grundene til, at gennemsnits ansættelsesperioden for en marketingchef er mere end fordoblet siden 2006.

Kilde: Deloitte Insights

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.