Det gør du bare ikke i LinkedIn !



By Kristian Rasmussen       July 07, 2017 at 05:05:50 PM


LinkedIn opfattes af de fleste som et seriøst, digitalt netværk. I dette netværk kan man bl.a connecte med potentielle nye medarbejdere, skabe dialog til potentielle kunder, dele indhold der skaber værdi for ens connections, followers og målgruppe og debattere nye trends og tendenser indenfor de områder man er interesseret i via Linkedin Groups. Netværket har mange andre features, som jeg ikke komme ind på her. Istedet vil jeg fokusere på et stigende problem i LinkedIn. Og det er, at LinkedIn i større og større grad anvendes forkert, hvilket er med til at udvande den etikette og det formål netværket hidtil har haft. I bund og grund handler det om brugernes adfærd. Her er det efterhånden evident for de fleste, at netværket misbruges som var det et socialt medie a la Facebook, hvor man deler indhold af privat karakter, der i bedste fald er uvedkommende.

5 eksempler på ting du bare ikke gør i LinkedIn:


Selfies


Selfies er ikke noget der hører til på Linkedin. Der findes glimrende sociale medier som Facebook og Instagram, hvor du kan dele dine sommerbilleder, herunder billeder af dit solbrændte og opsvulmede ansigt, med venner og familie. Ved at dele selfies på LinkedIn opnår du kun status som en useriøs klovn, der har brug for opmærksomhed. Det er som sådan fint nok at arbejde på at få opmærksomhed i LinkedIn. Opmærksomhed er synlighed. Men gør det på en intelligent måde. Del nogle gode artikler eller blog posts i stedet for.

Deling af privat indhold


Lad være med at dele indhold der ikke er seriøst. Ingen Linkedin brugere gider at læse om dine oplevelser på Roskilde Festival eller hvordan du fik næseblod af vanvittig turbulens i flyet fra Thailand til København. Gem det til Facebook. Dit netværk på LinkedIn vil langt hellere høre om hvordan du var salgskongen, der lukkede 5 salg i industriferien, hvor alle beslutningstagere jo angiveligt lukker ned.

Politiske temaer


I en tid hvor stort set alle mennesker har en holdning til verdenssituationen og diverse politiske agendaer, kan man hurtigt gøre sig upopulær ved at debattere politiske temaer i de forkerte fora. Da din politiske holdning siger endda rigtig meget om dig og dine værdier - uanset hvilke værdier eller hvilket politisk ståsted du har - så risikerer du unødvendig badwill fra dit netværk og dine followers. Med andre ord: LinkedIn er ikke stedet hvor du skal skrive TRUMP ER GUD !

Negativ omtale af andre


Pas på med at give tidligere medarbejdere, kolleger og kunder negativ omtale. Jeg ved, at man kan blive så arrig på både tidligere (og eksisterende) kunder og ansatte, men LinkedIn er bare ikke stedet at tage disse ting op til debat. Du risikerer at det rammer dig som en boomerang og du kommer hurtigt til at fremstå som en utroværdig, bitter person, der handler impulsivt og uden moden overvejelse. Man kan naturligvis sagtens lade sig inspirere af skrækeksempler, og dele disse i værdiskabende artikler eller indlæg. Men at hænge navngivne personer eller virksomheder ud - det skal du lade være med.

LinkedIn er ikke et dating site


Flere og flere bruger LinkedIn som et slags business-dating medie. Nuvel, hvis du via dit indhold formår at skabe en dialog, der måske fører til et salgsmøde, hvor kemien mellem beslutningstageren og dig viser sig at være til mere end bare business, så er det helt OK. Det styrer du selv. Men det duer ikke, at du browser efter smukke kvindelige marketingkoordinatorer i dit lokalområde, som du som det første sender en flirtende besked til, så snart de har godkendt din anmodning. Man skulle tro at det var en joke. Men det er det ikke. Der er faktisk tale om en stigende trend, som flere og flere brugere er ganske irriteret over. Hvis du vil net-date, så gå på Tinder eller Dating.dk eller en af de andre sikkert udmærkede dating sites eller apps, frem for at bruge LinkedIn.

Medmindre du er Thomas Helmig.

Men det er du ikke.

Læs også: Er LinkedIn blevet et netværk for rygklappere?

 



Kristian Rasmussen

Kristian Rasmussen er en dansk iværksætter med fokus på digitale medier og digital marketing. Han har været bosat i Mexico City, Mexico siden 2010, hvorfra han sammen med lokale teams skaber nye medier og værdiskabende digitale services til virksomheder i Latinamerika, USA og Danmark. Derudover rådgiver han virksomheder om de aktiviteter, der fører til øget eksponering, flere leads, og et generelt større og mere stabilt salg.



View all posts








Download Form

 

Verification