Nyt studie viser, at forbrugerne i 2018 har nogle klare ønsker, som man som virksomhed skal tage ganske seriøst i forbindelse med sin markedsføring.

NEED FOR SPEED

Den første tendens, vi vil sætte fokus på, er need for speed. Forbrugerne bliver nemlig stadig mere forvente og krævende i forhold til, hvor stærkt tingene skal og bør gå. Dette fænomen kalder vi ‘I want, what I want, when I want it’.  Nutidens forbrugere forventer en hurtig oplevelse på mobilen, hvad enten de skal søge på Google, overføre penge, scrolle på instagram, shoppe eller lignende. Hvis en landingpage loader for langsomt, vil brugeren hurtigt lukke siden og gå videre til en anden site med en bedre load-hastighed. Ifølge AdAge, har vi som annoncører i gennemsnit 1,7 sekunder med vores brugere, inden de er videre. Og forventningen til load-hastigheden stiger givetvis fra år til år. En undersøgelse fra Google viser, at smartphonebrugere er 50% mere tilbøjelige til at forvente, at de kan gøre øjeblikkelige køb sammenlignet med sidste år (Google 2017). Som annoncører skal vi altså blive endnu bedre til at skabe indhold eller services, der udnytter tiden til fulde med forbrugerne. Ved at levere hurtigere og bedre produkter, vil forbrugeren føle sig set og hørt og få tilfredsstillet et grundlæggende behov for, at alting skal ske øjeblikkeligt. Et behov som ellers vil blive stillet ved et andet brand, nemlig konkurrenten.

De store tech-giganter gør deres for at tilfredsstille et need for speed. Facebook har lanceret Instant Articles, der udgiver artikler direkte i Facebooks univers, hvor load-tiden er 10 gange så hurtig som normalt. Google investerer i hurtigere og brugervenlige mobilsider, og 5G kommer til at øge hastigheden yderligere i år 2020.

Nigel Morris, Chief & Strategy Innovation Officer hos Dentsu Aegis Network, påpeger desuden, at faserne smelter sammen i en oplevelse, hvor vi som forbrugere bliver mere loyale over for needs-in-the-moment brands “The point of engagement and the point of transaction is melting together in the digital economy”. Dertil ser vi, at forbrugerne i højere grad forventer, at de kan gøre øjeblikkelige køb direkte der, hvor de bliver inspireret på mobile end for bare et år siden, hvilket understreger, at forbrugerne vil have et endnu højere tempo i 2018.

DATA CALLS FOR CREATIVITY

Ikke nok med at forbrugerne ønsker højere tempo, 71% af forbrugerne ønsker også i højere grad personaliserede budskaber i den markedsføring, de møder (Adlucent). Dette behov er altså en anden ting, vi har fokus på i 2018. Det er måske ikke ligefrem en ny trend, men mange har stadigvæk udfordringer i, hvordan man så skaber personaliserede budskaber. Svaret skal findes i data – derfor data calls for creativity. Endnu mere end tidligere vil vi påpege, at brands skal bruge den data, der er til rådighed til at lave personaliserede kreativer, der kan fange forbrugernes opmærksomhed. Vi har længe købt medier ind ved hjælp af data, men nu er tiden kommet til, at vi også skal bruge data til at lave forskellige kreative versioneringer af annoncer, så der kan skabes et personaliseret budskab til forbrugerne. For som John Nardon, CEO hos Flashtalking siger, så er nøglen til at trænge igennem til den meget distraherede forbruger netop data-drevede kreativer. “There is a good reason why everyone is trying to figure out data-driven creative. It’s no longer a “nice to have.” It has become the essential foundation for influencing the new, distracted consumer.” Dette er altså noget vi skal lykkes med i 2018, hvis vi skal trænge igennem den store mængde støj, der er derude.  Derfor bør man som brand finde ud af, hvilke data man har til rådighed, hvad end det så er 1., 2., eller 3. parts data og brug det til at skabe en mere personlig og relevant oplevelse for de enkelte forbrugere. Men er det ikke dyrt, at sætte en masse skræddersyede kreativer i gang? Jo. Og hvor skal man finde budget til det? Her kan I stille jer selv spørgsmålet: hvorfor ikke allokere lige så mange penge til data-drevede kreativer, som man tidligere har brugt af produktionsomkostninger til TVC og print?

ROOM FOR DIGITAL BREAKS

Selvom forbrugerne har fart over feltet, bliver mere digitale, kræver hurtigere loadingtider og forventer personaliserede oplevelser, når de åbner deres devices, ønsker mange samtidig at få en pause fra ræset og skære ned på mobilforbruget. Faktisk viser en undersøgelse af 3500 danske gymnasieelever, at unge har svært ved at håndtere deres digitale forbrug, hvor 45% gerne vil skære ned i deres mobilforbug (undersøgelse foretaget af videnskabsjournalist Søren Hebsgaard). Derfor vil vi i denne omgang runde af med en tendens, som vi kalder digital breaks. Forbrugerne savner digitale pauser i hverdagen, hvorfor ikke-digitale løsninger skaber værdi for den enkelte. Derfor bør man som brand opfordre til at tage en pause fra mobilen eller computeren ved at tilbyde/facilitere/advokere for måder, hvorpå forbrugerne kan få sig en digital pause.

Artikel af: Emilie Frølich Sørensen.

 

No comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Download Form

 

Verification