10 teknologidrevne business trends, som påvirker din forretning i næste årti, ifølge McKinsey (2/2)

I takt med, at hastigheden af teknologiske forandringer øges dramatisk, forandres vores virksomheder og markedspladser sig. Her får du de 10 vigtigste teknologidrevne trends ifølge McKinsey, som topledelsen bør tage stilling til. Her får du de 5 sidste tendenser. Læs her, hvis du vil se de 5 første tendenser.

  1. Aktivér de næste 3 mia. digitale indbyggere

I takt med at levestandarden stiger i udviklingslande som Indien og Afrika, bliver indbyggerne digitale og forbundne via mobile computer enheder, f.eks. smartphones, der bliver mere og mere kraftfulde og kan udføre stadigt flere funktioner. I takt med at Internet forbundne smartphones og andre mobile enheder bliver stadigt billigere at anskaffe, vil de være med til at udbrede nye applikationer og værdi for brugerne. Det gælder alt fra bankforretninger til lokal match-making af iværksættere og investorer. Teknologi hjælper også virksomheder med at tilpasse produkter og forretningsmodel til lokale forhold. I Indien har Unilever f.eks. udstyret deres lokale distributører i landlige områder med mobil-enheder. Enhederne sender information tilbage (om f.eks. lagerbeholdning og priser), så Unilever kan forbedre forecasts, lagerstyring og marketing strategi. Dette tiltag har hævet salget i de fjerntliggende butikker med 30%.

 

  1. Kortlægning af oplevelser hvor digital møder fysisk

Intelligente apps bruger smartphone teknologi til at opfange, hvor vi opholder os, og vi kan endda pege på udenlandske vejskilte og få en hurtig oversættelse. Udvidet virkelighed vil gå endnu længere med bærbare enheder, som f.eks. Google Glass, der anvender kamera’er og trådløse forbindelser, så man kan pege på noget og få information igennem brillerne. Teknologier fra spillekonsoller giver mulighed for at kombinere fysiske bevægelser og tegn med digitale enheder. Virksomheder anvender disse teknologier til at give en digital oplevelse af noget, der tidligere udelukkende eksisterende fysisk. F.eks. har store supermarkeder som Tesco og Delhaize opstillet digitale butiksfacader i fuld størrelse på togstationer i både Sydkorea og Belgien. Skærmene giver rejsende mulighed for at bestille varer via smartphones, der bliver leveret hjemme eller på et fysisk afhentningssted. Andre detailhandlere anvender tilsvarende displays i deres butikker, så kunderne let kan bestille udsolgte varer. Macy’s har installeret ”magiske spejle” i deres prøverum: en 180 cm høj skærm, som gør det muligt for kunderne at prøve tøj virtuelt.

 

Virksomheder integrerer også den digitale verden i deres fysiske aktiviteter og oplever at booste både produktivitet og effektivitet. Boing bruger f.eks. virtual-reality-briller til deres ansatte i fabrikkerne, der samler deres 747 fly ikke så ofte skal have fat i en manual. Små pop-up felter med kommentarer dukker op og udpeger de rigtige steder at bore og den korrekte måde at forbinde ledninger på. Ledelsen må se på hvor i deres forretning, de kan udvikle en dybere oplevelse eller bedre stimulere engagementet via deres kontaktflader med kunder der altid er ”på”. Det vil også være vigtigt at se på potentialet i interaktive platforme, når det gælder produkt design, marketing eller indsamling af kunde-feedback.

 

  1. ”Gratis” forretningsmodel gennem Internet-inspireret personalisering og simplificering – har du et ”freemium” produkt?

Efter flere årtier med shopping, læsning, informationssøgning og interaktion via Internettet forventer kunderne, at dine services er GRATIS, personaliserede og lette at bruge uden instruktion. Denne etos er en udfordring for virksomhederne. Kunderne forventer øjeblikkelige resultater, suveræn og transparent kundeservice – og det skal være på tværs af alle kontaktflader, såvel web’en som Apps og fysiske butikker og telefonbetjening. Fejler du, er din konkurrent kun en app-download væk. Mange virksomheder har kæmpet på denne scene imod store gratis-platforme som Graigslist og Wikipedia. F.eks. mistede Electronic Arts 400.000 spillere, da de begyndte at opkræve penge fra dem, der gerne ville spille Star Wars online. Spillerne kom tilbage, da de ændrede deres forretningsmodel og tilbød et ”freemium” produkt, hvor man først skulle betale, når man var nået til et bestemt niveau i spillet.

 

Den traditionelle prismodel er udfordret, som man ser med pris-sammenlignings-tjenester og forbrugernes brug af detailbutikker som ”showrooms”, hvorefter de finder det billigere på nettet. Udbydere af gratis services vil være nød til at eksperimentere med alternative forretningsmodeller. De mest succesfulde vil være dem, der har flere strenge at spille på, f.eks. via den store mængde information, de indsamler online om kunderne. Google er et godt eksempel, som tilbyder deres søge-tjeneste gratis og tjener penge på annonce-visninger og insights i kundeadfærd. I ”gratis-verdenen” er jagten gået ind på alle de ideer, der kan give indtjening. Flere og flere virksomheder undersøger, hvordan de kan sælge ”renset og organiseret” information som en service til 3. Part.

 

Kunderne forventer at blive værdsat og behandlet individuelt. Både Spotify og Netflix analyserer deres kunde-historik for at skabe personaliserede oplevelser med anbefalinger på musik og film. Services gennem Web og Apps bliver stadigt mere brugervenlige og instruktioner er ikke længere nødvendige. Intuitive brugerflader er vejen frem. I en verden, hvor øjeblikkelig tilfredsstillelse og lave omkostninger for at skifte leverandør regerer, må virksomhederne finde nye, innovative forretningsmodeller, som tilbyder produkter og services gratis eller til en meget lavere pris kombineret med en form for personalisering samtidigt. Denne tilgang kan komme til at betyde store ændringer i back-end, som oftest er designet til masseproduktion. Der vil blive brug for nye måder at opsamle information på, som understøtter personalisering, at indbygge muligheder for at eksperimentere i produktudvikling, og sørge for, at deres tilbud er både lette at bruge og også sjove.

 

  1. Køb og salg i takt med udviklingen af digital handel

Udbredelsen af det mobile internet og udviklingen af teknologier, der både reducerer omkostninger og simplificerer processen omkring online transaktioner reducerer indtrængningsbarrierer, når det gælder økonomisk aktivitet. Platforme, hvor man kan handle direkte med andre brugere online, erstatter aktiviteter, der tidligere blev udbudt af virksomheder. Nye betalingssystemer og penge-modeller bliver skabt på den måde. Enhver lille hobby-virksomhed kan sælge via nettet og få et globalt marked på et splitsekund. Airbnb er mellemmand mellem rejsende og private med ekstra værelser, som de lejer ud. Tænk på Uber, freelance web sites mv. Mobil-betaling netværk, ofte med udvidede services udover penge-overførsler er endnu et område, der for e-handelsomkostninger til at falde. F.eks. kan nye mobile e-handelsplatforme tilbyde kunderne, at de kan betale med bonuspoint, som de har fra andre handler. En konsekvens af udviklingen for hastigt-voksende byer vil være den hurtige udvikling af tæt, digital handel – nye, højtudviklede økosystemer, der kombinerer enheder, betalingssystemer, digital og teknologi-infrastruktur og logistik.

 

  1. Transformation af regering, sundhedsvæsen og uddannelse

Den private sektor har en stor aktie i den succesfulde transformation af regering, sundhedsvæsen og uddannelse. De har været langsomme til at adoptere web-platforme, big-data analyser og andre IT opfindelser. Det vil føre til både produktivitets-forbedringer og omkostningsreduktion, samtidigt med at kvaliteten af service og ydelser øges. F.eks. introducerede USA’s regering en Cloud First policy i 2011, hvor de sparede 20-30% af omkostningerne på det arbejde, der kom i skyen.

 

Teknologi åbner også nye muligheder for sundhedsvæsen, fordi omkostninger bliver mindre og adgangen øges. I tyndt befolkede områder i Bangladehsh føes 90% af alle børn ikke på et hospital. Et mobil-notifikationssystem sørger for at sende et hold af jordmoder og sygeplejersker til den fødende, og det sker ved 89% af fødslerne. I Kina har de et hjerte-kar overvågningssystem, hvor patienterne selv kan administrere deres elektrokardiogrammer og sende data til specialister i Beijing, der så foreslår behandlinger via telefonen. New York’s Sinai Hospital samarbejder med General Electric om at bruge smart tags til sporing i real-tid af strømmen af hundredevis af patienter, behandlinger og medicinske aktiver. Hospitalet vurderer, at de potentielt kan behandle 10.000 flere patietner hvert år som resultat og generere mere end 120 mio USD i besparelser og øget omsætning over en årrække.

 

Også inden for uddannelse ændrer teknologi også præmisserne. Der anvendes spil-teknologi og avancerede algoritmer til at tilpasse og målrette kurset til den enkelte elev. En del af nye kurser og uddannelser er sociale netværk, video og community-interaktion og kombination af e-learning og fremmøde. Smartphones og tablets er nu en del af undervisningen og det stopper ikke her. Også undervisernes kompetencer udvikles via online samarbejder, tilgang til best-in-class pædagogikker og bedre overvågning af den enkelte elevs udvikling, så det er lettere at målrette indsatsen

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

Download Form

 

Verification

Få vores nyhedsbrev leveret i din inbox.

 

TAK

 

Du vil snarest modtage en e-mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.